Waarom zijn de eerste jaars productie van klassieke motorfietsen het meest waardevol?

Als je naar bijna alle klassieke motorfietsen kijkt, zul je merken dat een eerste productiejaar van elk model het meest waardevol is. Een Kawasaki Z1 900 uit 1972 kost 50% meer dan een Z900A uit 1974-1977. Een Honda CB750K0 kost tot drie keer zoveel als de CB750K1-6.
Waarom is dat?

Hier zijn verschillende redenen voor. De productieseries van het eerste jaar zijn meestal kleiner en daarom zijn er minder machines beschikbaar.
Ik geloof dat er tussen 1972 en 1973 5-7.000 echte Z1’s zijn geproduceerd. Ongeveer 2-3.000 zouden zijn afgeschreven. Dat laat niet veel in de handen van verzamelaars.
Alle modellen van de Z900-productie kwamen uit op ongeveer 80.000. Ervan uitgaande dat de helft werd vernietigd, zijn er nog ongeveer 40.000 niet-Z1 900 Kawasaki’s in verschillende vormen.
U kunt dus vanaf het eerste productiejaar begrijpen hoe zeldzaam een ​​Z1 900 is.

Er is mij verteld dat er tussen de 5.000 en 7.400 CB750K0’s zijn geproduceerd.
Wat ik kan vaststellen, is dat slechts 299 K0’s de gegoten motor hadden, de rest waren allemaal zandgegoten motoren. Vanaf de K1 waren het allemaal gegoten motoren.
Ervan uitgaande dat slechts de helft van de originelen vandaag overleeft, laat dat niet veel K0’s over voor verzamelaars.

In de jaren ’60 en ’70 werd een productierun van het eerste jaar kleiner gehouden, zodat eventuele fouten tot minder terugroepacties zouden leiden.

Toen een eigenaar zijn gloednieuwe Z1 900 of CB750K0 in handen kreeg,
het eerste wat ze deden, was de vier-in-een-fiets van de vier in vier pijpen bevrijden ten gunste van een gestroomlijnder, race-stijl vier-in-één systeem.
Nu betaal je tot £ 2.000 voor het vervangen van die Motornieuws vier standaarduitlaten, als je een fatsoenlijke set kunt vinden. Het Honda-systeem kan nog steeds nieuw worden gekocht voor ongeveer £ 1.500.
Dus het vinden van een fatsoenlijke machine om te restaureren en de kosten van restauratie liggen ver onder de kosten van het kopen van een volledig gerestaureerde fiets, of een in fantastische originele staat.

Een andere factor die de waarde van het eerste productiejaar verhoogt, is dat de eerste publiciteitsfoto’s degenen zijn die hun beeld van een iconische machine op onze geest branden.
Als ik aan een Fireblade denk, denk ik aan de wit-paarse machine uit 1993 met luchtgaten in de kuip bij het stuur.
Als ik aan een Z900 Kawasaki denk, denk ik aan de groen-gele motor uit 1972 die ik voor het eerst zag op de cover van het Motorcycle News van mijn oom.
Een Honda CB750K, dan denk ik aan de turquoise en gouden, of de rode waar ik als kind een Airfix-model van maakte. Ik denk aan die fiets, vanwege die eerste foto’s om dekking te breken,
zij zijn degenen die de sterkste herinneringen oproepen, omdat het de eerste foto’s waren. Daarom bezit ik een Honda CB750K0. Daarom restaureer ik een Z900 Kawasaki.

Ik was negen toen de Z1 uitkwam, maar de herinneringen zijn overweldigend. En de sterkste herinnering is het eerste productiejaar,
want dat was het eerste beeld dat ik van de machine heb en dat is wat mij bijblijft. Ook omdat in het eerste productiejaar fabrikanten het meeste lawaai maken over dat model,
de motorpers staat te popelen om hun oordeel te geven, met foto’s die meer zeggen dan duizend woorden en we zijn hongerig om te weten hoe het echt is.


Dus we lezen de artikelen en die foto’s worden onderdeel van ons onderbewustzijn. De daaropvolgende foto’s van latere modellen zijn allemaal oud nieuws, het is een z900, het is een CB750, we hebben het allemaal eerder gezien.
Maar dat eerste beeld, dat eerste beeld is degene die ons bijblijft. De markten voor klassieke motorfietsen en klassieke auto’s worden gedreven door nostalgie.
Daarom geven fabrikanten fortuinen uit om die eerste afbeeldingen precies goed te krijgen, omdat ze geen tweede kans krijgen op een eerste afbeelding en een iconische eerste afbeelding bij ons blijft.
Zeker als het de motorwereld voor altijd verandert.

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert.